România devine un punct strategic pentru producția de baterii destinate mașinilor electrice și se alătură astfel Germaniei și Franței, care au dezvăluit deja că vor inaugura o fabrică uriașă de acumulatori electrici.
Germania și Franța nu au ascuns faptul că vor să țină pasul cu gigantul Tesla, scrie lifenews.ro. Cele două mari economii au dezvăluit că vor inaugura o fabrică uriașă care va produce baterii, parte a unui plan european de susținere a mobilității „eco”.
La rândul său, România va găzdui o fabrică de celule Li-Ion pentru mașini electrice, care va fi amplasată lângă Capitală. O companie românească, membră a grupului sud-african Metair din 2012, a finalizat și va inaugura în primăvara acestui an o fabrică de celule litiu-ion pentru mașini electrice. Este vorba despre ROMBAT, compania din Bistrița, care a fost achiziționată de Metair pentru suma de 43 milioane euro.
„Toate prognozele din industria auto indică o trecere abruptă spre automobilul electric. Totuși, în anul 2018, cota de piață a automobilelor electrice (EV) a fost în jur de 2%. Se prevede că în anul 2030 cota de piață a EV noi, va fi de 50%. Bineînțeles, și în 2030, majoritatea parcului auto va fi alcătuit tot din automobile clasice, având în vedere livrările pe piața din anii precedenți. Privind la aceste evoluții, bateriile plumb acid au încă piață pe următorii 20 ani. Dar în același timp, noile baterii Li-ion, care echipează EV, încep a fi cerute tot mai mult de piața auto, având în vedere multitudinea de proiecte EV lansate de toate marile firme auto. Rombat va continua să producă baterii plumb acid, dar investește și în baterii Li-ion, lucrându-se în momentul de față la montajul utilajelor de fabricație celule Li-ion în fabrica din București. Această fabrică va produce 1.000.000 celule Li-ion, pe două chimii, NMC și LFP. Sperăm ca la începutul lunii februarie 2020 fabrica din București să funcționeze și în felul acesta să facem pasul în fabricația de baterii Li-ion”, a anunțat, într-un document intern, Ioan Repede, directorul general al Rombat.
„Fabrica de celule Li-Ion de la Cernica, Ilfov, este pasul către viitor făcut de Rombat și o investiție de referință de pe piața românească. În parteneriat cu Prime Technologies vom dezvolta baterii Li-Ion de tip «custom made» și vom intra într-o piață nouă pentru Rombat”, a precizat Eduard Croitoru, director de marketing și vânzări al Rombat.
Noua fabrică de baterii pentru mașini electrice de la Cernica a presupus o investiție de 12 milioane euro și are o suprafață de 5.000 mp. Capacitatea instalată de producție este de 1 milion de celule pe an sau 100 MWh. Aici vor fi asamblate baterii NMC de 20 Ah / 3,65 V și LFP de 20 Ah / 3,2 V. Performanțele, costurile și siguranța variază în funcție de tipurile de baterii Li-ion (BLI). Fosfatul de fier-litiu (LFP) și oxidul de cobalt-litiu-nichel-mangan (NMC) furnizează o densitate mai redusă de energie, dar o viață prelungită și un risc diminuat de incendiu sau explozie.